Op deze pagina hebben wij een aantal interessante links verzameld. De meeste zijn Engelstalig.

  • Titanic: Honor and Glory
    www.titanichg.com
    Titanic: Honor and Glory is een computerspel met de Titanic in de hoofdrol waarin je de wereld van 1912 opnieuw kan beleven. Als het fictieve personage Robert Morgan probeer je, valselijk beschuldigd van een vreselijk misdrijf, de politie te ontlopen en probeer je de echte daders aan boord van de Titanic te vinden om je naam te zuiveren. Aan boord leer je diverse personages kennen en maak je de eerste reis van de Titanic als passagier mee inclusief het zinken van het schip. Naast de verhaallijn van het spel kan je de Titanic ook volledig verkennen van de luxe eerste klasse salons tot de kolenbunkers en de machinekamer. Momenteel is het spel nog niet afgewerkt maar zijn er wel al 3 demo's beschikbaar. Het definitieve spel wordt vermoedelijk in de loop van 2018 uitgebracht.
     
  • SSTITANIC.ORG: Titanic Online Artifacts Rarities Exhibit
    sstitanic.org
    Engelstalige museumwebsite met de persoonlijke collectie van David van Dalen, grafisch ontwerper uit Amsterdam. De collectie welke met een humoristische kwinkslag gepresenteerd wordt omvat tal van eerder vreemde objecten gerelateerd aan de de Titanic, de White Star Line en scheepsbouwer Harland & Wolff.
     
  • Encyclopedia Titanica
    www.encyclopedia-titanica.org
    Encylopedia Titanica is de ultieme referentie betreffende de passagiers en de bemanningsleden van de Titanic. Van zowat elke opvarende is een biografie terug te vinden. Daarnaast zijn ook nog plannen van de Titanic terug te vinden en er is een uitgebreid forum met tal van discussies rond de Titanic, haar zusterschepen en de White Star Line in het algemeen.
     
  • Online Titanic Museum
    www.onlinetitanicmuseum.com
    Online Titanic Museum met de collectie van Spencer Knarr. Deze website is zo'n beetje de Engelstalige tegenhanger van dit museum en was ook onze inspiratiebron om onze collectie online toegankelijk te maken.
     
  • Marconigraph.com
    www.marconigraph.com
    Deze website biedt uitgebreide en soms ook erg technische informatie rond de schepen HMHS Brittanic, RMS Lusitania, RMS Olympic en RMS Titanic. Hier is ook uitgebreide informatie terug te vinden rond diverse artefacten uit de collectie van dit museum zoals bijvoorbeeld het serviesgoed wat aan boord van de RMS Titanic gebruikt werd.
     
  • Titanic The Ship Magnificent
    www.titanic-theshipmagnificent.com
    "Titanic The Ship Magnificent", het boek van onder andere Scott Beveridge, is de ultieme referentie rond de RMS Titanic en haar zusterschepen RMS Olympic en HMHS Brittanic. Naast uitgebreide informatie rond elk aspect van deze schepen zijn ook tal van originele foto's - vooral van de RMS Olympic - uit de persoonlijke collecties van de auteurs, terug te vinden. Het aantal foto's van de Titanic is eerder beperkt gezien de korte carrière van het schip maar zusterschip RMS Olympic is een goede referentie aangezien zij in vele opzichten identiek was aan de Titanic.
     
  • Why ships sink
    www.pbs.org/wgbh/nova/tech/why-ships-sink.html
    In 1912 stond de technologie nog in zijn kinderschoenen. De huidige schepen zijn veel veiliger, hebben moderne navigatiemiddelen, zijn steviger, hebben genoeg reddingsboten en zijn met betere materialen gebouwd. Een ramp zoals met de Titanic zou nu onmogelijk nog kunnen gebeuren. Maar... klopt dat eigenlijk wel ? Het verhaal van de Costa Concordia leert ons dat scheepsrampen van alle tijden zijn. Deze uitstekende documentaire zal je een totaal andere kijk geven op de moderne passagiersscheepsvaart. Mocht bovenstaande link niet goed werken, dan kan je de documentaire ook terugvinden op YouTube.
     
  • Publiek Geheim - Belgen op de Titanic
    www.youtube.com/watch?v=--_6Y2PEcNo
    In de nacht van zaterdag 14 op zondag 15 april 2012 ging de Titanic op zijn 'maidentrip' ten onder. Het verhaal kennen we natuurlijk allemaal, maar wat bijna niemand weet is dat er ook 27 Belgen aan boord waren: emigranten en andere reizigers. Er waren ook Belgen die werkten op het schip. En Belgen die aan boord hadden moeten zijn, maar door omstandigheden niet op het schip geraakten en zo aan een gruwelijk lot ontsnapten... Presentator Sven Speybrouck gaat in deze uitstekende documentaire op zoek naar sporen van deze Belgische Titanic-reizigers.
     
  • White Star Memories
    www.whitestarmemories.com
    White Star Memories organiseert wereldwijd exposities rond de White Star Line en de Titanic. Naast een uitgebreide expertise in maritieme geschiedenis beheert White Star Memories een van de mooiste collecties van authentieke artefacten.
     
  • Red Star Line Museum
    www.redstarline.be/nl
    Naast de White Star Line waren in het begin van de 20ste eeuw nog tal van andere rederijen actief. Een daarvan is de Red Star Line welke onder andere een geregelde dienst onderhield tussen Antwerpen en New York. Twee miljoen passagiers maakten met de stoomschepen van Red Star Line de oversteek van Antwerpen naar Noord-Amerika. Hun verhaal, dat van de rederij die hen vervoerde en dat van de stad en de haven waaruit ze vertrokken, staan centraal.
     
  • De Titanic in miniatuur
    titanicinminiatuur.blogspot.nl/
    Hobbywebsite van Conny van den Dungen. Conny bouwt scènes uit de film "Titanic" van James Cameron uit 1997 in miniatuur na met behulp van diverse materialen en technieken. Weliswaar niet historisch correct maar wel superleuk en een bron van inspiratie.
     
  • Liberty Ellis Foundation
    www.libertyellisfoundation.org
    Na hun aankomst in de haven van New York werden derdeklassepassagiers met een veerboot naar Ellis Island gebracht. Daar ondergingen ze een medisch onderzoek en legale controles. Pas daarna konden ze de Verenigde Staten in. De ongelukkigen die niet door de controles raakten werden op kosten van de rederij teruggestuurd. Aangezien de rederij zoveel mogelijk wou vermijden passagiers terug te moeten vervoeren naar hun thuisland werden reeds in de havens van vertrek medische screenings georganiseerd. Voor de eerste- en tweedeklassepassagiers werden de formaliteiten reeds aan boord afgewikkeld en zij mochten bij aankomst in de haven van New York beschikken zonder langs de controle op Ellis Island te hoeven gaan. Het idee was dat wie zich een eerste- of tweedeklasseticket kon veroorloven waarschijnlijk niet op kosten van de gemeenschap zou moeten leven na aankomst in de Verenigde Staten. Op deze website is meer informatie terug te vinden over de geschiedenis van Ellis Island en ook rond het vrijheidsbeeld op Liberty Island in New York.

 

 

Ga naar boven